هاست ویندوز 2016 ابری

هاست ویندوز ابری 2016 ، هاست ویندوز

هاست ویندوز 2016 ابری

هاست ویندوز ابری 2016 ، هاست ویندوز

آیا سرویس هاست ابری مناسب من است؟

یکی از تکنولوژی بسیار نوپایی شرکتهای هاستینگ سرویس هاست ابری  می باشد که به دلیل مزایای میزبانی ابری که در اختیار کاربر و همچنین سرویس دهنده قرار می دهد از محبوبیت بسیار زیادی نیز برخوردار است.

 به طور یقین تمامی افرادی که به دنبال یافتن یک هاست مناسب برای وبسایت های خود اینترنت را بررسی نموده اند با عباراتی از قبیل:

  1.  سرویس هاست ابری 
  2. میزبانی ابری
  3. هاست ویندوز ابری
  4. هاست ویندوز ابری اشتراکی 


cloud_hosting


و یا عبارات مشابه روبرو شده اند احتمالا در این بین و در مراحل جستجو اطلاعاتی را هرچند مختصر در مورد انواع هاست ها و میزبانی ها ، میزبانی های ابری ، مزایا و معایب آن را مشاهده نموده اند.

قطعا اگر به دنبال یک هاست حرفه ای برای میزبانی کسب و کار و یا وبسایت خود باشیم گزینه استفاده از میزبانی ابری یکی از اصلی ترین گزینه ها خواهد بود ولی این تکنولوژی نیز مانند تمام سرویس های دیگر بی عیب نبوده و مزایا و معایبی خواهد داشت که ممکن است با برخی نیازهای کاربران همسو نباشد و استفاده از آن چندان پیشنهاد نشود.



فاکتور های بسیار زیادی در انتخاب نوع هاست تاثیر گذار و حائز اهمیت می باشند:

  1. بارگزاری سریع
  2.  up time  بالا 
  3.  پایداری 
  4. امنیت

تنها چند مورد از این فاکتورهای مهم هستند. یکی دیگر از موارد مهم برای کاربران در انتخاب نوع هاست و تکنولوژی مورد استفاده در آن هزینه می باشد. در برخی شرایط مانند شرایط خاص اقتصادی که اکثر افراد، شرکتها و کاربران به دنبال صرفه جویی و کاهش هزینه هستند یقینا میزان مبلغ پرداختی برای تهیه هاست بسیار مهم خواهد بود.


 امنیت سرویس هاست ابری


یکی دیگر از مواردی که در خصوص سرویس میزبانی ابری باید به آن توجه نمود امنیت هاست ابری است. در این نوع سرویس تضمین امنیت سرورها بسیار سخت تر و پیچیده تر از حالت معمولی می باشد لذا جهت تهیه این نوع میزبانی می بایست حتما نزد شرکتهای معتبر در این حوزه رفته و سرویس را از آنها تهیه نمود.


security_cloud_hosting


با توجه به توضیحاتی که در وبسایت های مختلف در خصوص میزبانی ابری می توانید مطالعه نمایید و همچنین توضیح مختصری که در این مقاله اشاره شده، راه اندازی، مدیریت و نگهداری یک سرویس میزبانی ابری بسیار پر هزینه می باشد و با بالاتر رفتن ترافیک و بازدید وبسایت و توسعه کسب کار این هزینه به مراتب بیشتر نیز خواهد شد.

 شاید در برخی موارد پرداخت این هزینه برای خیلی از کاربران به هیچ عنوان توجیه اقتصادی نداشته باشد و بتوان با یک سرویس هاست اشتراکی کار خود را انجام و از کارایی بالای سرویس هاست ابری صرف نظر نمود.


مزیت هاست ابری


هزینه هاست ویندوز ابری


حال به این سوال می پردازیم که این سرویس برای چه افرادی مناسب و ضروری ست و برای چه افرادی غیر ضروری.

اگر وبسایت شما یک وبسایت تجاری بسیار مهم است و هرگونه قطعی و کندی در بارگذاری به معنی ضرر مالی ست. یقینا تنها مورد پیشنهادی استفاده از سرویس میزبانی ابری ست و برای خرید خود بایستی به شرکتهای هاستینگ معتبر فروش اعتماد کنید.

ولی اگر وبسایت شما به شکلی نیست که بتوان هزینه زیادی را برای آن مصرف کرد بهتر است از این نوع میزبانی دوری نمود.

البته شرکتهای هاستینگ معتبر جدیدا از تکنولوژی cloud hosting  برای سرور های اشتراکی خود نیز استفاده می کنند که این مورد باعث می شود بتوانند هاست های اشتراکی را بر روی این بستر و با هزینه بسیار بسیار پایین در اختیار کاربران قرار دهند.

 برای مثال کاربری که به دنبال استفاده از یک هاست ویندوز ابری باشد می تواند برای کاهش هزینه به شکلی بسیار چشمگیر از سرویس هاست ویندوز ابری اشتراکی استفاده نماید.


 استفاده از هاست ویندوز ابری اشتراکی می توان هزینه را بسیار کاهش دهد هرچند در سرویس های اشتراکی صدها و یا هزاران وبسایت بر روی سرور قرار می گیرند و این امر می تواند اختلالات زیادی را به دنبال داشته باشد همچنین این سرویس ها دارای محدودیت های زیادی در منابع بوده و شاید چندان مناسب وبسایت های با بازدید بالا نباشند.

لذا بهتر است در صورت تمایل نسبت به تهیه هاست ابری اشتراکی حتما به سراغ شرکتهای معتبر رفته و سخت افزار بکار رفته، میزان پایداری سرور ها، محدودیت های موجود و سایر موارد در این خصوص بررسی و از متناسب بودن آن با وبسایت خود اطمینان حاصل نمایید.


cloud_web_hosting


مزایا و معایب هاست ابری


 شاید برای بررسی دقیقتر این مزایا و معایب باید اطلاعات کافی از نحوه کارکرد سرویس هاست ابری داشته باشیم ولی در این مقاله تمرکز چندان بر روی تکنولوژی و زیرساخت این سرویس نبوده و بیشتر به این موضوع می پردازیم که در واقع این نوع هاستینگ مناسب چه افراد و چه نوع وبسایت هایی است و آیا برای همه مناسب است؟ به عبارتی دیگر تلاش بر این است که به سوال "آیا سرویس هاست ابری مناسب من است؟" پاسخ داده شود. هرچند ارائه توضیح مختصری در مورد میزبانی ابری و نحوه ساز و کار آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.


up time هاست ابری


در میزبانی ابری عملکرد به گونه ای ست که چندین ماشین مجازی بر روی تعدادی (حداقل دو) سرور فیزیکی قرار می گیرند. این مجموعه تشکیل یک به اصطلاح ابر را داده و در این ابر یا cloud تمامی بار و ترافیک موجود بر روی سرور ها تقسیم می شود. این مورد در صورت اجرای صحیح و استفاده از سخت افزار مناسب در سرعت بارگذاری و up time وبسایت ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود. واضح ترین دلیل بر این ادعا نیز استفاده تمامی وبسایتهای بزرگ جهان از این سرویس است.

با اطلاعاتی که تا این مرحله ارائه شده به این نتیجه می رسیم که این تکنولوژی از نظر پایداری و ضریب اطمینان بسیار عالی بوده و مناسب تمامی وبسایت هاست.

تفاوت هاست ابری لینوکس و هاست ویندوز ابری


هاست ابری لینوکس


سرویس هاستینگ ابری یکی از آخرین تکنولوژی های مورد استفاده در زمینه میزبانی ست هاست ابری لینوکس از جمله مهم ترین سرویس می باشد. زمان زیادی از تولد این سرویس نمی گذرد ولی با این وجود و در همین زمان کم به یکی از محبوبترین روش های میزبانی تبدیل شده است.

 از دلایل محبوبیت آن می توان به مواردی مانند انعطاف پذیری و up time بالا اشاره نمود که اکثر کاربران را به استفاده از این سرویس سوق داده است. 

هاست ابری لینوکس

ممکن است با بررسی و جستجو در اینترنت به این نتیجه برسید که هاست هایی با سیستم عامل لینوکس و در بستر ابری از محبوبیت بیشتری برخوردارند همان طور که قبلا توضیح داده شده است بستر این هاست ها به صورت ابری می باشد.

در حال حاضر با یک سرچ ساده عبارات بسیاری مانند هاست ابری لینوکس و هاست ویندوز ابری را در سطح اینترنت مشاهده خواهید نمود که دلیل بر استقبال خوب از این تکنولوژی ست.

تفاوت هاست لینوکس و ویندوز ابری

 دلیل این امر را می توان open source و رایگان بودن لینوکس حدس زد که باعث کم هزینه بودن استفاده از این هاستینگ شده است. برخی نیز از امنیت بالاتر و کارآمدی بیشتر آن می گویند که این مورد نیز در صورت تنظیم مناسب سرور می تواند صحیح باشد ولی این حرف به هیچ عنوان به این معنی نیست که هاست ویندوز ابری از امنیت پایینی برخوردار است بلکه شاید در برخی موارد حتی برعکس بوده و یک هاست ویندوز ابری امنیت و کارآمدی بیشتری نیز داشته باشد.

 تمامی این موارد به سرور، سخت افزار، تنظیمات سیستم عامل و نرم افزارهای بکار رفته در آن بستگی دارد و به طور قطع نمی توان امنیت یک هاست را نسبت به دیگری بالاتر دانست.

 

هاست ویندوز ابری


 به دلیل استفاده از سیستم عامل ویندوز و هزینه لایسنس آن می توان هاست ویندوز ابری را پرهزینه تر دانست. نصب نرم افزار نیز باید متناسب با محیط ویندوز صورت گرفته و ممکن است هر نرم افزاری را نتوان بر روی آن نصب نمود. البته دقت فرمایید در برخی موارد در هاست ویندوزی مدیریت بهتری بر روی برخی از موارد خواهید داشت که برای مثال می توان به نرم افزار های مدیریت ایمیل قابل نصب بر روی هاست ویندوز اشاره نمود مانند smarter mail که بسیار حرفه ای تر از سرویس های مشابه در لینوکس است.

هاست ویندوز ابری

به طور خلاصه میزبانی ابری به این صورت عمل می کند که در آن ترافیک بین چند سرور مختلف که در یک cloud قرار دارند تقسیم شده و به طبع آن سرعت بارگذاری بسیار بالا خواهد رفت. همچنین در صورت بروز مشکل بر روی یکی از سرور ها، سایر سرور های دیگر موجود در cloud بار موجود بر روی آن را به دوش کشیده و به همین دلیل مشکلی در بارگذاری مشاهده نخواهد شد و up time به شکل قابل توجهی بالاتر می رود.

در صورتی که سیستم عامل ارائه شده در این سرویس لینوکسی باشد به آن هاست ابری لینوکس و اگر ویندوزی باشد به آن هاست ویندوز ابری می گویند. در ادامه به تفاوت ها، مزایا و معایب هرکدام از این دو نوع میزبانی خواهیم پرداخت.


امنیت

اصولا افرادی که به سیستم عامل لینوکس علاقه بیشتری دارند آن را امن تر از هاست ویندوز می دانند. شاید بتوان گفت این ادعا تا حدی صحیح است ولی دلیل آن امنیت بالای هسته لینوکس در برابر ویندوز نبوده و بیشتر به این دلیل است که با توجه به استفاده بیشتر از سیستم عامل ویندوز هکرها نسبت به حمله به این سیستم عامل علاقه بیشتری از خود نشان می دهند و این امر ویندوز را بیشتر در معرض حمله قرار می دهد. در خصوص بحث امنیت باید به شرکت ارائه دهنده میزبانی دقت نمود که تدابیر امنیتی مناسب را جهت حفاظت از سرور و وب سایت های شما اتخاذ کرده باشد و در صورت حصول اطمینان از این امر میتوان گفت که هر دو سرویس هاستینگ ارائه شده چه لینوکس و چه ویندوز از امنیت مناسبی برخوردارند.

 linux

هزینه

هاست ویندوزی به طور کلی هزینه بالاتری نسبت به لینوکسی دارد و دلیل آن تنها سیستم عامل نبوده بلکه نرم افزار های مورد استفاده بر روی ویندوز نیز هزینه بالاتری نسبت به موارد مشابه لینوکسی خود دارند.

سیستم عامل لینوکس رایگان بوده و نرم افزار های آن نیز هزینه کمتری نسبت به نرم افزار های ویندوزی دارند که این امر در هزینه پایانی ارائه هاستینگ لینوکسی تاثیر می گذارد لذا با قیمت کمتری به کاربر می رسد. بنابراین در صورتی که هزینه یکی از فاکتور های مهم برای شما در انتخاب سرویس هاستینگ است بهتر است به سراغ هاست ابری لینوکس ایران بروید که با توجه به درون ایران بودن سرور آن هزینه باز هم نسبت به نوع سرور خارج کشور آن ارزان تر خواهد بود.

 

زبان برنامه نویسی و سازگاری آن با سیستم عامل


دقت فرمایید که یکی از مهمترین فاکتور های انتخاب هاست باید وبسایت شما، زبان برنامه نویسی و سازگاری آن با سیستم عامل باشد. اینکه وبسایت شما با چه زبانی نوشته شده و چه سیستم عاملی برای آن مناسب تر است بسیار حائز اهمیت بوده و باید به آن دقت ویژه ای داشته باشید.

پس در صورتی که قصد استفاده از یک نرم افزار و یا فریم ورک خاصی دارید حتما باید سیستم عامل مناسب آن را نیز بشناسید.

وب سرور استفاده شده در ویندوز IIS و از زبان های برنامه نویسی متناسب با آن می توان به ASP.NET  و VB و C و C# اشاره نمود. همچنین دیتابیس پشتیبانی شده بر روی سیستم عامل ویندوز نیز MSSQL می باشد.

از وب سرور های لینوکسی میتوان Apache و NginX را نام برد. همچنین Python، Laravel و PHP بر روی روی هاست لینوکسی پشتیبانی می شوند. یکی از دیتابیس های پشتیبانی شده بر روی هاست لینوکسی نیز MySQL است.

به طور کلی برای انتخاب هاست مناسب، مطالعه این موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

کنترل پنلهای ارائه شده برای هر کدام از هاستینگ ها


کنترل پنل هاست بخشی است که کاربر با آن ارتباط زیادی داشته و اکثر موارد مربوط به وبسایت از قبیل ایجاد دیتابی، بارگذاری فایل، ایجاد ایمیل، مدیریت DNS Zone و غیره در این بخش صورت می گیرد. لذا نوع کنترل پنل ارائه شده می تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

کنترل پنل های Cpanel و Plesk از حرفه ای ترین کنترل پنلهای موجود می باشند که Cpanel تنها برای هاست های لینوکس ارائه می شود و Plesk برای هر دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس ارائه می گردد. لازم به ذکر است با توجه به تحریم های شرکت Cpanel نسبت به ایران استفاده از این کنترل پنل برای هاست ابری لینوکس ایران مناسب نبوده و به دلیل عدم پشتیبانی می تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

کنترل پنل های بسیار زیاد دیگری نیز در سطح اینترنت موجود است که برخی رایگان و برخی دیگر با پرداخت هزینه در دسترس قرار دارند.

 plesk

به طور کلی دقت فرمایید انتخاب بین هاست ابری لینوکس ایران و یا خارج کشور، هاست ویندوز ابری و یا هر انتخاب دیگری نیازمند بررسی دقیق نیازهای شما بوده و باید در این خصوص با متخصصین نیز مشورت فرمایید.

امید بر این است که با مطالعه این مقاله مسیر انتخاب بین سرویس های هاستینگ برای شما واضح تر شده و انتخاب بهتری را انجام دهید.